Eväät urapolulle jo lapsuudesta

Yrittäjyys on aina ollut osa elämääni, koska lapsena totuin vanhempieni suhteellisen työorientoituneeseen elämäntyyliin. Työt tuotiin kotiin ja sekä isä että äiti tekivät niitä virastoajan ulkopuolella työhuoneellaan, jossa pääsin jo pikkupoikana auttamaan asiakkaan kuittien järjestelyssä, kun lukutaitoni ja numerokäsitys olivat kehittyneet riittävästi. Ehkä en olisi saanut nähdä asiakkaiden kuitteja, mutta enhän minä niiden sisällöstä välittänyt, vaan nautin niiden järjestämisestä päivämäärien mukaan. Apuvälineenä toimi pitkä, pahvinen lehmänkieleksi kutsuttu työväline, johon kuitit sai kätevästi järjestettyä. Se oli hauskaa yhteistä puuhaa vanhempien kanssa ja he myös kertoivat samalla kirjanpidon perusasioista ja yhtälailla talousasioista samalla kertaa, mutta kaikki tieto nivoutui luontevasti keskusteluun, eikä tuntunut yhtään puisevalta. Työstään pitävät ihmiset puhuvat sillä tavalla tehtävistään ja kyllähän siinä myös oppi ammattiylpeyttä, koska vanhempani tiesivät osaavansa työnsä ja ovat aina tehneet sitä luotettavasti, reilulla otteella. Heitä asiakkaan ja asiakasyrityksen tila ja hyvinvointi ovat aidosti aina kiinnostaneet. Sieltä lienee lähtöisin myös oma kiinnostukseni liiketoiminta-analyytikon tehtäviin.

Kahvila on hyvissä käsissä

Kun olen mökillä tasapainottamassa stressiin taipuvaista työminääni, kahvila on onneksi osaavissa käsissä. Kaikki kiitos kuuluu Anniinalle, joka johtaa kahvilaa kuin omistaisi sen itse. Olen äärimmäisen onnekas, että löysin niin rautaisen ammattilaisen mukaan tiimiin! Kahvilan pyörittäminen vaatii liiketoimintaosaamista, hallinnon ymmärtämistä ja tietysti käytännön tehtävien moitteettoman hallitsemisen. Täytyy osata kiehauttaa ne sumpit, sekä hyvät peruskahvit että erikoiskahvit juuri siten kuin ne kuuluu oikeaoppisesti keittää. Leivostarjonta meillä vähän muuttui bisneskumppanini lähdettyä kulkemaan omia polkujaan, mutta olemme uudistamassa Anniinan johdolla tarjontaa. Asiakaspalveluun meillä myös satsataan, sillä ensimmäinen “Hei!”, jonka asiakas saa kahvilaamme tullessaan, on käyntikorttimme. Saattelemme asiakkaan ulos toivoen, että hän on saanut meillä nauttia kahvin ja pullan lisäksi niin hyvästä ilmapiiristä ja palvelusta, että palaa takaisin, mielellään vielä kavereiden kanssa. Kehitettävää riittää aina, mutta niin pitää ollakin, jotta kahvila pysyy ajankohtaisena ja tarjoaa parastaan!