Juoksua Vanamolla 

Jes! Vihdoinkin panostin ja kävin hommaamassa kunnon juoksukengät. Itse asiassa kolmet laakista, koska en osannut päättää, mitkä juoksukengät soveltuisivat parhaiten joka maastoon. Mökillä tulee kuitenkin lähdettyä mättähältä mättähälle, koska ihan lähellä ei ole varsinaisia pururatoja. Kaupunkiajoon soveltuvat varmaan jotkut tossut, joilla tasaisempi maaperä tulee tömisteltyä kevyin kumipohjin. Eli nilkkoihin enemmän tukea luonnossa ja asfaltille kimmoketta. Näillä eväin lähden nyt testailemaan rajojani ja venyttämään niitä matkan varrella. Josko minustakin urheilija urkenisi! 

Ruokavalio kuntoon siinä missä kroppakin?

En ole ajatellut ryhtyä noudattamaan mitään varsinaista ruokavaliota, vaikka vaihtoehtoja on tarjolla melkoinen määrä. Kaveri on vedellyt jotain lisäravinnepillereitä- ja jauheita puolisen vuotta, eikä ainakaan ulkomuodossa näy eroa, mutta ilmeisesti hänellä repsottaa enemmän se kuntokuuri. Toisaalta yksi tuttava käy lönkystelemässä lähes päivittäin, mutta tempoo sellaisen määrän mättöä tasatakseen hiilihydraattikatonsa, ettei mikään määrä lenkkeilyä riitä kaventamaan uumaa. Kaikessa pelittää parhaiten balanssi; kaikkea riittävästi, muttei liikaa, ja sopivassa suhteessa. Päätin ryhtyä harrastamaan vihannespainotteisempaa wokkailua ja lisätä marjojen määrää jälkiruokaosastossa. Ehkä aamulla tulee reippaampi olo, jos aloitan smoothiella. Lihaa olen syönyt muutenkin aika maltillisesti, joten eniten vähennän valkoista viljaa, sokereita ja turhaa rasvaa. Vettä alan tankata makuvesien muodossa. Hanavesi on hieman liian mautonka meikäläisen nystyröille, mutta sain äiteeltä kätevän vedensuodattimen, joka on valmiiksi kannun mallinen ja mahtuu mainiosti jääkaapin oveen. 

Juokse kuin tuuli!

Juoksemisessa minua innostaa eniten vauhti ja itsensä voittaminen. Sen sijaan, että harjoittelisin minkään ohjelman mukaan, olen itse suunnitellut jonkinlaisen tavoitteellisen juoksusysteemin. Koulussa olin keskinkertainen juoksija, joten ensi töikseni kävin juoksemassa kunnon kentällä ensin 100 metriä ja sitten kohtasin vanhan kunnon Cooperin. Omien tulosten ja tuntemusten pohjalta on helppo alkaa tehdä parannusta. Käyn läheisessä puistossa juoksemassa matalaa täyttömäkeä ylös ja alas. Kun tekee omassa tahdissa, oman mielen mukaan, liikkuminenkin tuntuu mukavammalta. Suosittelen kokeilemaan. Jokainen voi onnistua!